Image and video hosting by TinyPic

www.ustream.tv/channel/tunggal-fm

"ENJOY EVERY MOMENT"

The Official Blog since 27 December 2009

INSTAGRAM : ninabanana94

#ninaradzali #tunggalfm

INFO : Blog ini adalah UMUM. Sebarang idelogi, teori dan apa jua yang ditulis tidak semestinya bersifat tepat dan sempurna. Yang baik boleh diambil, yang buruk boleh ditingkatkan kepada yang lebih baik. Semua penulisan adalah 100% dari buah fikiran penulis. Sebarang cadangan, pendapat, ketidakpuasan, pertanyaan event, hal berkaitan perniagaan, perkara berbentuk urusan dan apa sahaja boleh dilontarkan diruangan 'comment' atau ke alamat E-mail ninabanana94@gmail.com

Wednesday, August 6, 2014

Monolog jiwaku, akal berfikir, hati berkata.


Adakah sebuah kejayaan boleh datang bergolek
tanpa buah fikiran dan daya usaha?
Apakah mencari ilmu itu sekadar membuka buku
sahaja tanpa menelaah melalui sudut lain, membuat
pemerhatian, mengharunginya sendiri dan dijadikan
pengalaman? Atau adakah hanya perlu ada disesebuah
tempat tertentu sahaja? Adakah ianya semudah A,B,C?
Sedangkan A,B,C juga perlu disusun dengan teratur.
Anak kecil juga perlu melalui beberapa proses untuk
mengingatinya dari hari ke hari. Sedangkan kita
mengaku kita benar-benar hebat, berilmu tetapi
masih ada perkara yang kita tak tau. Kerana apa?
pernah dengar "Semakin kita belajar semakin kita
tidak tau"? Kerana kita ini lemah. Ilmu itu luas.
Boleh digapai dimana-mana. Maka dengan itu,
mari kita mencari sedikit apa yang tidak tau, malahan
berkongsi antara satu sama lain. Sebab akal fikiran
akan menjadi lebih mudah menerima jika kita amalkan
rasa pemurah dalam menyampaikan sesuatu. Matlamat 
tidak akan tercapai tanpa bertukar pandangan dan
berkongsi. Semuanya kerjasama. Ibarat dalam satu 
tangan yang memerlukan kelima-lima jari untuk berfungsi
utuh. Lengkap bersama. Sama macam kita sesama manusia,
memerlukan antara satu sama lain. Ada beberapa cara mengikut
apa yang pemikiranku. Ayuh, kita ambil sedikit
masa dengan sedikit perkongsian yang tak ada lah
seberapa tapi ada lah juga mesejnya. InsyAllah.




















TEKNIK



Bill Gates pernah kata "I believe that if you show people the 
problems and you show the solutions they will be moved to 
act". Pada asalnya aku bukan seorang yang cemerlang, tapi 
sentiasa mencari akal. Dari kecik aku paling kuat membebel 
je. Aku suka melukis, aku suka tulis banyak conteng kata 
semangat walau aku bukan baca balik pun. Tapi tu yang 
menguatkan aku. Aku ni sederhana je, tapi aku selalu pegang 
yang kalau aku kata aku minat sesuatu aku akan buat 
betul-betul. Sebenarnya kita boleh buat macam2, janji kita NAK!
RAHSIANYA?
Rahsia terbesar, PAKSA DIRI JANGAN MALAS!
*Jadilah orang yang pertama
*Sentiasa mencuba
*Jangan give up (kalau give up, sila bangun balik)
*SUCCESS
tapi...
Dah dapat semuanya JANGAN LUPA,
BERSYUKURLAH



















KETEKUNAN

Year to year, month to month, week to week and day to day. 
There is work. The hobby, obsession and my everything. 
It's not about you are too eager chasing ringgit or even a 
dollar actually. It's about how you make your dream. And 
one of way to forget most of stupid thing in your life. I believe
 the wise word said "Variation is the spice of life".
Apa sahaja aku kata, bukan untuk aku sahaja akan tetapi 

untuk semua. Sebagai pembakar semangat dari hari ke hari. 
Sesungguhnya kata yang keluar itu datang dari pemikiran,
tetapi adalah lebih baik jika dari hati. Sama macam kamu 
menjalankan tugasan harianmu dengan hati, walhal ianya 
hanyalah sekadar kerja, dengan ketelusan dan ketulusan 
membawa keberkatan berpanjangan.
Kap Ba Ra Kap Alif Ta Nun. KEBERKATAN :)
























SPIRITUAL DAN ANJAKAN PARADIGMA

"Live like no colour but you are happy" Apa guna banyak warna
tetapi tersalah corak hingga menjadi contengan. Sedangkan 
arang dilukis dalam kertas jika kena tekniknya memberikan 
hasil dan kesan yang indah. Sama analoginya melihat arang 
yang hitam itu sebagai sesuatu yang buruk, hitam tetapi 
janganlah tak dilihat akan sedikit keindahannya. Pandanglah 
sesuatu itu dengan mata hati dan lihat sedalam-dalamnya 
akan warna sebenar. Jangan kamu mengaku kamu sentiasa 
benar, tapi akui kesalahan selalu kerana kamu tetap belajar 
sampai mati. Menjadi diri sendiri yang sentiasa tersenyum. 
Keelokan seorang manusia akan hilang setelah berlakunya
rasa bongkak. Keperibadian yang luhur terletak pada hati dan 
cara hidup. Maka kamu cari dan jangan berhenti mencari dalam 
kehidupan. Kehidupan sentiasa memerlukan sebuah 
'anjakan paradigma' yang memberi erti satu lingkungan atau
batasan kepada sesuatu yang baru. Kualiti akan sentiasa 
diperbaharui jika kamu pandai membentuk sel-sel anjakan 
itu dalam diri kamu. CUBA & CARI.

-------------------------------------------------------------------------------------------------


Terkadang, ada perkara yang tidak perlu difikirkan dan

perlu dibuang atau dihentikan untuk seketika. Itu kerana

ada perkara yang jauh lebih penting untuk difikirkan.
Ada perkara dalam diri dimana nilai-nilai 'Spiritual'
perlu ada untuk membentuk moral dan dalaman yang
perlu dijaga seperti jiwa. Apa guna hidup kita ber 'intelektual'
tapi tiada nilai-nilai yang boleh memberi santapan kerohanian
yang baik dalam diri? Allah berikan kita minda dan akal
yang baik untuk fikirkan perkara yang baik.

NOTA KAKI : Dalam diri manusia ada sepotong daging yang 
dinamakan HATI. Baik pembentukannya, maka baiklah keseluruhannya :)

Bukan Pujangga

Langsung bukan pujangga. Langsung bukan orang
yang hebat. Langsung tak punya apa.
LANGSUNG TIDAK!

Tapi apa yang sudah terbiasa sudah menjadi
rutin sejak kecil. Apa yang diperkatakan,
yang difikirkan mungkin kelihatan tidak sama
seperti yang lain, tapi itulah realiti. Menjadi diri
sendiri. Aku tau ianya nampak aneh, menjadi
bahawa ketawa kadang-kadang, akan tetapi
adalah lebih baik aku berkata yang panjang-panjang
dengan kata yang baik (tidak mencarut) seperti
kalian. Adakalanya sahaja aku melontarkan sesuatu
dari buah fikiran aku.

Lucu dan aneh, misteri, unik dan sebagainya seperti
yang pernah diperkatakan, letak tepi.
Tak kelihatan moden, macam lapuk dan
tak berkata seperti generisi Y yang kini
mengikut peredaran zaman dan sebagainya?
Tidak pernah ku kisah. Asalkan aku selesa
begini. Dulunya aku gemar menyatakan semuanya
dalam hati. Tetapi kini, adalah lebih perlu aku
meluahkan dalam penulisan. Kadangkala aku
merasakan ini adalah sesuatu yang menyeronokkan.
Sebelum jauh melaut aku berbicara. Ayuh teliti
dan fahami apa yang cuba aku sampaikan.
Jika suka fahamkan, jika terasa lalu tidak
disukai, maafkan aku dan abaikan.


















Izinkan aku mengeluarkan analogi, frasa, konstituen ayat, 
klausa, sintaksis atau apa jua jenis bunga ayat BM aku 
pernah belajar. Ada atau pun tidak biarlah aku sampaikan
apa yang mencengkam di dada tatkala aku merasa begini.

Kunyah dah telan kembali kata-kata yang pernah ditabur. 
Usahlah persetankan semuanya kerana nafsu duniawi 
itu semata-mata. Manusia bukanlah bahan yang hendak 
ditukar ganti silih berganti bagaikan baju yang melekat 
pada dirimu. Sahabat itu bukanlah untuk didatangi saat 
getir dan perit sahaja, tapi harus saling bersama susah 
dan senang. Tidakkah angkara hamburan kata-kata boleh 
merosakkan hati? Kerana hati manusia boleh menjadi 
lenyap akan kata-kata. Kerana dengan kata-kata yang 
sekadar kata-kata boleh jadi bunga mekar menjadi layu, 
malam menjadi siang, gelap ke terang bak rembulan 
atau omongan kosong bertukar tahi ayam?! Jangan 
mengemudi di lautan luas jika tidak mampu mengharungi 
ombak. Kelak mati begitu saja bagaikan laksamana mati 
dilaut. Hiduplah seperti apa yang direncanakan, namun 
janganlah ianya menyakiti sesama hamba. Semoga aku 
dan kalian semua fahami apa yang ditulis. Maka selepas 
itu jika kau bertanya siapakah aku? Akulah NR a.k.a 
Nina Radzali empunya kata yang serba kerdil memperkecil 
diri tapi sentiasa berazam tinggi bangkit dari ujian yang 
hadir disekelilingku. Si kasar luaran, puitis di hati, 
bermonolog sendiri memencil di kotak hati.
-Yang Benar, Nina Radzali


NOTA KAKI : TAK FAHAM, FAHAMKAN. JIKA BELUM FAHAM,
MAKA FAHAMKAN. TETAP FAHAM.