Image and video hosting by TinyPic

www.ustream.tv/channel/tunggal-fm

"ENJOY EVERY MOMENT"

The Official Blog since 27 December 2009

INSTAGRAM : ninabanana94

#ninaradzali #tunggalfm

INFO : Blog ini adalah UMUM. Sebarang idelogi, teori dan apa jua yang ditulis tidak semestinya bersifat tepat dan sempurna. Yang baik boleh diambil, yang buruk boleh ditingkatkan kepada yang lebih baik. Semua penulisan adalah 100% dari buah fikiran penulis. Sebarang cadangan, pendapat, ketidakpuasan, pertanyaan event, hal berkaitan perniagaan, perkara berbentuk urusan dan apa sahaja boleh dilontarkan diruangan 'comment' atau ke alamat E-mail ninabanana94@gmail.com

Wednesday, February 16, 2011

cerita manusia , hasad dengki dan tamak haloba . .




Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada
semua blogger2 . . dan salam 1 Malaysia juga ..
diharap anda semua sihat . . kalau yang tak sihat tu . .
Nina doakan semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik
dan sembuh2 kan lah korang semua yea . .http://www.cute-smiley.com

Okay . . let's get start . .
Ape kena dengan tajuk entry Nina ni ?
hurmmm . Tujuan entry ni diterbitkan bukan lah
untuk menuding jari kepada sesiapa semata-mata . .
Ni adalah salah satu realiti kehidupan . . Bukan semua
orang berkelakuan sebegini . . tetapi sebahagian atau
sesetengah mungkin berbuat sebegini . . Bukan realiti
kehidupan je , tapi perkara ni pun berlaku dalam kehidupan
Nina dan persekitaran Nina .
mari terjah , dengar dan renung2 kan . .http://www.cute-smiley.com





Adakah anda tahu ? selama Nina hidup , Nina suka memerhatikan
cara hidup Nina sendiri dan cuba memperbaiki . .juga melihat
cara setiap orang lain , supaya boleh jugak amik iktibar sikit2
mana boleh tu kan ? Nina pun takde la baik sangat .
Nakal2 jugak . HAHA . . okay laa . Mehh Nina cerita sikit . .

Manusia
Dijadikan dengan sifat yang mungkin tak berapa sempurna . .
Mungkin juga sempurna dari segi sifat . Tapi dari segi
dalaman ? Tak sempurna pun . . dan tak mungkin akan sempurna . .
Ada buruk , ada baik nya . .

Hasad dengki
Perkara ni . . tak tahu lah nak comment macam mana . .
Manusia memang selalu mudah berprasangka buruk
dan berhasad dengki . Manusia selalu tak boleh tengok
orang bahagia dan senang dengan ape yang orang lain ada .
Manusia juga selalu berbangga diri sehingga merasakan
ape yang ada pada orang lain tu hanya biasa2 je . .
tapi pada hakikat ? Mesti ade rasa iri hati tu kan . .
ni lah dia yang org selalu kata "penyakit hati" . penyakit
ni memang agak susah nak ubati . Memang agak susah
jugak nak hindari . .

Tamak Haloba
hahh . yang ni jangan cakap . . bukan setakat senang jumpa ,
korang sendiri pun selalu jumpa kan ? Contohnya . . hurmm
takperlulah kan Nina nak bagitahu siapa orang nya . .
Tapi tamak ni boleh dikategorikan macam2 la . . tamak dari segi
ape pun manusia ni boleh . Tapi tamak yang paling senang nak
dikesan dan didapati , bila kita membuka suatu perniagaan . .
Kita mulakan nya dengan kecil-kecilan . Semua serba
serdahana , tapi . . bila dah senang sikit , mula naikkan
harga barangan tu melampau2 . Bukan jarang2 . . ni macam
tiap minggu dok datang pergi kedai je , mesti harga barang
dia semua naik . Sampai pergi dekat market yang betul2 market
pun tak harga macam dia . . My mom cakap kan . .
"kalau kita kaya dengan harta dan hasil
yang tamak dan cara macam tu , berdosa dan tak kemana . ."
cuba korang bayangkan . . kadang2 pasal duit pun
orang mudah lupa kawan dan bergaduh-gaduh .
bayangkan . . bila dah senang terus jadi
bongkak , tamak . . alahai . . haihhh . entah la . .



Kesimpulan nye . . macam ni lah kan manusia yang kita selalu
jumpa ? haa lagi satu , KAWAN ! time senang ade jeh kan . .
time susah . . memang tak ada . . sesetengah jeh mungkin
ingat kita . Manusia mudah lupa asal-usul , rakan , keluarga
dan kebajikan orang lain bila dah senang . . haihh . entah la
you all . Nina pun taktahu nak cakap ape . .
Time berkawan pandai ayat nye . .
"kau lah kawan dunia akhirat aku"
last2 . . ape jadi nyeee haaa ?
Kawan dunia akhir KARAT ada laa . . haihh

Nina doakan semoga anda semua tak jadi macam ni yea . .
Nina juga mendoakan diri Nina sendiri tak terjerumus
dalam hal ni . . dah la diri banyak dosa , tak kan
nak lagi tmabahkan dosa kan . .



wallahualam . .


Assalamualaikum .


P/S : Sesungguhnya yang buruk itu datangnya dari diri Nina
sendiri , yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T :)


2 comments:

nub said...

ceq pon tanak jadi lagu tu.. hehe =)

NiNaBaNaNa said...

haha yeke . bagus la tu :D
keep it up :)